איך לבחור יועץ עסקי?

  • בלוג
  • >
  • איך לבחור יועץ עסקי?

אז איך תדעו שבחרתם את היועץ העסקי שיוביל אתכם להשיג את המטרות שלכם?

בחירת יועץ עסקי היא בחירה משמעותית ביותר עבור בעל העסק. בחירה לא נכונה עלולה להשפיע רבות על העסק ועל ההכנסות שלכם ולכן חשוב שתעצרו לקרוא את הכתבה הזו כיוון שהיא תיתן לכם כלים לבחון בעצמכם האם יועץ עסקי שאליו הגעתם או ראיתם פרסום שלו, מתאים לכם או לא.

ראשית אומר שבחירת אנשי מקצוע טובים דורשת מיומנות ולא פעם תיתקלו באנשי מקצוע שאינם באמת טובים כפי שהם מתיימרים שהם. לצערי במהלך שנים רבות שאני בעל עסק רכשתי את שירותיהם של אינספור אנשי מקצוע והתאכזבתי לא פעם מההבטחות הגדולות ומחוסר ההבנה או חוסר היכולת שלהם לבצע את שירותם כהלכה. זו תחושה מאוד מתסכלת לשלם כסף ליועץ עסקי ולבסוף להפסיד את כל הכסף הזה ולשמוע עצות גרועות יותר ממה שיכולתם לעשות בעצמכם, ללא עזרה. אין דבר מאכזב יותר מאשר לעבוד עם יועץ עסקי שאתם מרגישים שאתם יודעים יותר ממנו ובסופו של דבר אתם נותנים לו עצות במקום שהוא ייתן לכם ייעוץ.

כדי לבחור יועץ עסקי שבאמת יוכל להוביל אתכם להכניס הרבה כסף ויסייע לכם לבנות עסק ריווחי ויציב שפועל כמו מכונה משומנת, עד שתגיעו לחופש כלכלי עליכם להתייחס למספר נקודות שאתם חייבים לבדוק לפני שאתם מתחילים לעבוד עם יועץ עסקי:

  1. תוודאו שהיועץ העסקי השיג את מה שאתם רוצים להשיג.

רוב האנשים לא שואלים את אנשי המקצוע שאותם הם רוצים לשכור את השאלות הנכונות שעשויות לספק להם את התשובות שלהן הם זקוקים כדי לקבל החלטה. לצערי, הם לעולם לא יעזו לשאול את היועץ העסקי שהם רוצים לבחור כמה כסף הוא מכניס בחודש, למרות שבעיני זו שאלה לגיטימית לשאול. במהלך השנים בהן אני משמש כיועץ עסקי עברו אצלי אלפים רבים של לקוחות. בין השנים 2020-2022 הקורונה הגיעו אלי לפגישות ייעוץ למעלה מ 2,000 לקוחות, כדי להתייעץ איתי לגבי העסק שלהם. פעמים רבות בעלי העסק שהגיעו אלי טענו שכבר לקחו ייעוץ עסקי בעבר והיו מאוכזבים מאוד מהתוצאות. בחלק מהפעמים גם טרחו לספר לי עם מי ואיפה לקחו את הייעוץ העסקי ואז התברר לי מדוע הם יצאו מאוכזבים כל כך. פעמים רבות הייתי בהלם שהם קראו לאנשי המקצוע שאיתם הם עבדו – יועצים עסקיים. הם בכלל פנו לסוכנות דיגיטלית, שזו כלל לא מספקת שירותי ייעוץ עסקי אלא ניהול קמפיינים בלבד. אחרים הלכו ליועצים עסקיים ממסגרות שבחיים לא הייתי פונה אליהם כיוון שמדובר בייעוץ עסקי בסיסי ביותר, וברמה מינימלית בלבד. תסכימו איתי שאם אתם רוצים להכניס 100,000 ₪ בחודש לא תיפנו ליועץ עסקי שמכניס בקושי 20,000 ₪ בחודש, נכון?

כאשר מציגים את זה כך זה ברור באופן מיידי שלא, אבל במציאות זה מה שקורה, פעמים רבות אפילו ללא ידיעתו של הלקוח, רק כיוון שזה לא שאל את היועץ העסקי כמה כסף הוא מכניס בחודש.

אל תתביישו לשאול שאלות. זו חובתכם להבין עם מי אתם עובדים.

  1. תתייעצו רק עם אנשים שהם עצמם מיישמים מה שהם מלמדים.

אני יכול לומר לכם שבכל פעם שאני מחפש לי איש מקצוע שאני צריך, אני ראשית מתחיל מלבדוק שהוא מיישם את מה שהוא מלמד. גם כאן בעלי עסקים רבים לא שואלים את אנשי המקצוע שהם שוכרים, את השאלות הנכונות, לפני שהם מתחילים לעבוד איתם. ואז לאחר מכן, הם מגלים פערים גדולים בין מה שהיועץ העסקי מבקש מהם לעשות ובין מה שהוא עצמו מיישם בעסק שלו. לתת עצות מבלי ליישם אותן זה דבר שבעיני מעלה שאלות האם באמת היועץ ראוי לייעץ לאחרים?

  1. חפשו יועץ מומלץ שיש לו מספיק המלצות וסיפורי הצלחה.

יש המון יועצים עסקיים חסרי ניסיון שזה עתה התחילו לייעץ. לרובם אין ניסיון כבעלי עסקים ורוב ההכשרות הקיימות בתחום הן שטחיות ואינם כוללות ניסיון מעשי בשטח. אם אתם לא רוצים להפסיד את הכסף שלכם ולעשות טעויות רבות שיעלו לכם הרבה מאוד (זמן, משאבים, כסף ותסכול) אל תתפשרו על יועץ שזה עתה החל את עבודתו כיועץ עסקי. יועץ עסקי לא יכול להפוך ליועץ עסקי מבלי להיות ראשית בעל עסק, כדי שיחווה על בשרו דברים שרק בעלי עסקים יבינו. אני לא מאמין בעצות בשלט רחוק. יועץ עסקי צריך להיות בעל עסק עם מספיק ותק כדי שיוכל לעבור על בשרו מצבים שונים כמו ניהול תזרים, גיוס כספים, ניהול עובדים, ניהול קמפיינים, ניהול שיחות מכירה, צמיחה בעסק אשר דורשת שינוי במודל העסקי, זכיינות, הופעה מול קהל, התנהלות פיננסית בעסק, ניהול מלאי, עבודה עם רואה חשבון ואנשי מקצוע נוספים וכמובן להגיע להישגים משמעותיים בעסק שלו – שעליהם יוכל לבסס את יכולתו לייעץ לאחרים. זכרו שייעוץ עסקי הוא תחום פרוץ ולכן אסור לכם לעשות טעויות שעלולות לסכן את העסק שלכם. זה בדיוק הדבר ההפוך למה שיועץ עסקי אמור לספק לכם כאשר אתם שוכרים את שירותיו – למזער לכם את הטעויות שתעשו בעסק.

בנימה אישית אני הפכתי ליועץ עסקי רק לאחר 13 שנים שבהן התפתחתי כבעל עסק וניהלתי מספר עסקים. בתחילת דרכי נתתי שירותי ייעוץ רק בתחומים בהם הבנתי באופן אישי כגון כתיבת ספרים רבי מכר, שיווק ומכירות, מכירת זיכיונות, עמידה מול קהל ובניית הרצאות, ניהול קמפיינים לגיוס המונים, פיתוח מוצרים ועוד.. עם השנים למדתי והתנסיתי בתחומים שונים בניהול עסק כמו ניהול עובדים, הרחבת העסק גם למדינות נוספות ועבודה עם שווקים בינלאומיים. חשוב לומר כי במהלך הדרך גם עברתי משברים מסוגים שונים, כגון משברים מנטאליים שבהם שאלתי את עצמי אם להמשיך להפעיל את העסק או לסגור אותו, משברי מוטיבציה להמשיך ולפעול כאשר אין לי שום אנרגיה לעשות זאת, ומשברים עסקיים שונים כגון, פשיטת רגל של אחד מהלקוחות הגדולים שלי שיצרה אצלו חובות גדולים כלפיי, בעיות תזרים בעסק ואף בעיות שלקוחות גדולים שלי החליטו לסיים את העבודה איתי רק כיוון שחברת הפצה גדולה איימה על אותן רשתות שאם ימשיכו לרכוש ממני מוצרים, הם יפסיקו לספק להם מותגים גדולים כמו דיסני, וזאת רק כיוון שרצו לחסל את התחרות איתי. כל המשברים האלו ורבים אחרים סייעו לי בהמשך הדרך להפוך ליועץ עסקי מיומן ביותר ובעל ניסיון רב בהתמודדות עם מצבים שעלולים להיות רלוונטיים ללקוחות שאותם אנחנו מלווים בחברת מינוף עסקי.

  1. תבדקו טוב טוב מהו השירות שאתם רוכשים ותוודאו שאכן מדובר בייעוץ עסקי שמקיף את כל צרכי העסק ולא באימון עסקי או שיווק

אני רוצה להתעכב על נקודה מאוד משמעותית שעלולה לגרום לכם לנזקים כבדים בעסק. מדובר בבחירת איש מקצוע שאכן יודע לתפקד כיועץ עסקי על כל רבדיו של העסק ולא רק על תחום אחד. אסביר: פעמים רבות אני רואה בעלי עסק שחשבו שהם רוכשים את שירותיו של יועץ עסקי אולם התברר להם שהוא מבין רק בשיווק, או מכירות או בכלל באימון (קואצ'ינג) המטפל רק בהיבט הרגשי של בעל העסק. כל אלו הם דברים מאוד חשובים שכל בעל עסק צריך בהם עזרה וליווי אולם הם אינם שווי ערך לייעוץ עסקי הכולל את כל רבדיו של העסק וכל מחלקותיו. ייעוץ עסקי הוא תחום מאוד רחב וחשוב שהיועץ העסקי שאתם בוחרים לעבוד איתו, יבין בכל תחומי העסק וידע להנחות אתכם לנהל את כל המחלקות בעסק.

הנה פירוט המחלקות הראשיות של בית העסק:

ראשית יש את מחלקת התשתיות והנהלים של העסק שקרויה גם השדרה הניהולית של העסק. רוב היועצים העסקיים כלל לא מייחסים לכך חשיבות וכאן נמצא הזהב של העסק. עסק ללא נהלים ברורים אינו עסק. על מנת שבית העסק יוכל להתרחב הוא חייב שיהיו לו חוקים ברורים ונהלים מסודרים אותם יוכל להעביר לכל אנשי הצוות של העסק הכוללים גם עובדים, ספקים, מנהלים וזה נכון גם לעסק של אדם אחד (ONE MAN SHOW) שנשען על רואה החשבון שלו, איש השיווק שלו, איש המכירות שלו, בונה האתר שלו וכדומה. על מנת שהעבודה שכל איש צוות יעשה בצורה כזו שמשרתת את בית העסק ומסייעת לו להפוך למותג עליכם לנהל את הצוות ולהסביר להם מה מגדיר את העסק ומהם נהליו.

שנית יש את מחלקת השיווק

לאחר מכן מחלקת המכירות

לאחר מכן מחלקת התפעול

לאחר מכן המחלקה הפיננסית

לאחר מכן מחלקת הפיתוח

לאחר מכן המחלקה המשפטית

לאחר מכן מחלקות רבות הכוללות בין היתר את מחלקת המיתוג, מחלקת האוטומציה ועוד.

חשוב שתבינו שיועץ עסקי שאינו שולט על כל אחת מהמחלקות האלו אינו מספיק טוב עבורכם, ועלול לגרום לכם לנזקים כיוון שאם הוא לא טוב במכירות, או לא טוב בכספים לדוגמה הוא עלול שלא לצפות בעיות שעלולות לגרום לעסק לקריסה. לדוגמה עסק שלא יודע להיערך לתקופת החגים עלול למצוא את עצמו בחודשיים מאוד קשים תזרימית, אם לא נערך לכך היטב בעזרת היועץ העסקי שלו.

בואו ננתח את זה:

נגיד שלקחתם יועץ עסקי שממש טוב במכירות אבל הוא לא מבין מספיק טוב בניהול קמפיינים או בשיווק. במקרה כזה הוא יאמן אתכם ממש טוב למכור את השירות שלכם אולם מה יקרה כאשר אין מספיק לידים? מה יקרה כאשר העסק ירצה להתרחב ותירצו להכשיר את אנשי המכירות הבאים למכור טוב לפחות כמוכם? אם לא יהיו לכם נהלים ברורים בעסק כל ההכשרה שתקבלו תמצא את עצמה נחסמת על ידי מכשולים שהיועץ העסקי שלכם לא ידע לפתור ויתחיל לאלתר כל מיני פתרונות אינטואיטיביים שעולים לו לראש, והנזק שייגרם לעסק שלכם יהיה על חשבונכם.

תרחיש נוסף כחומר למחשבה. נניח שהיועץ שלכם מעולה בשיווק ומכירות ואכן העסק צומח וגדל וכעת יש לכם הרבה לקוחות ותזרים מזומנים מעולה. האם ליועץ העסקי שלכם יש הבנה בכספים? אם הוא לא מומחה לכספים מה שיקרה זה שתשלמו הרבה יותר מידי מיסים על כל ההכנסות שלכם, ודבר זה יגרום לכם להאטה בצמיחה. אם היתה לכם מעטפת מלאה של פתרונות כמו זו שיש אצלנו בחברת מינוף עסקי הייתם חוסכים הרבה מאוד כסף על כל נושא תשלומי המיסים וביחד עם זאת הייתם יכולים להפוך את ההכנסות האלו לערוצי הכנסה נוספים שיקרבו אתכם לבניית חופש כלכלי, במקום לתת לכסף הזה להיאכל על ידי תשלומי המיסים הגבוהים, עלויות הספקים והעובדים הרבות ועלויות המחיה הגבוהות שבסבירות גבוהה יותירו אתכם עם מעט מאוד כספים עודפים. לא חבל? לעבוד כל כך קשה ובסופו של דבר שלא יישאר לכם דבר? לצערי זה מה שקורה כאשר עובדים עם אנשי מקצוע שלא מסוגלים לראות את כל העסק כיחידה אחת והם נותנים מענה רק למחלקה אחת או שתיים מתוך כל מחלקותיו של העסק. תזכרו שכדי להצליח בעסקים ובחיים עליכם לנהל בצורה אפקטיבית את כל המחלקות בעסק כיוון שטעות באחת המחלקות תגרור את העסק להפסדים גדולים, ממש כמו ששעון יוקרתי ככל שיהיה יפסיק לעבוד אם גרגר חול אחד נכנס בין גלגלי השיניים. אתם יכולים להיות 99% מעולים במה שאתם עושים ואם פספסתם משהו אחד וחשוב – כל המכונה שלכם עלול להיות בבעיה ולקרוס.

  1. האם הפתרון שאתם מקבלים הוא פתרון מקיף או שאתם צריכים לחפש תשובות ואנשי מקצוע נוספים במקום אחר?

נקודה נוספת שאני רוצה שתשימו לב אליה, היא שמעבר ליועץ העסקי אתם תצטרכו לעבוד עם אנשי מקצוע נוספים כגון אנשי שיווק, אנשי מכירות, אנשי כספים (רואה חשבון, סוכן ביטוח, יועץ פיננסי, בנקאי ועוד) ואם ליועץ העסקי שבחרתם אין את המענה לצרכים אלו – משמע שאתם יוצרים עסק שכל מחלקותיו נפרדות, ולכן ישנו סיכון גדול מאוד שהעסק לא יפעל בסנכרון מלא בין מחלקותיו השונות. המשמעות של המשפט האחרון שכתבתי היא הרת אסון. עסק שמחלקותיו לא פועלות בצורה מסונכרנת הוא עסק עם סבירות גבוהה של תפקוד נמוך בהרבה מהפוטנציאל שלו. הסיבה לכך היא שאיש השיווק שלכם לא יהיה מסונכרן עם מחלקת המכירות, רואה החשבון לא יוכל לפעול ביחד עם הצוות ולכן יפעל על פי שיקול דעתו, דבר שעלול לגרום לבעיות תזרימיות שעלולות לפגוע קשות בעסק ואף להמית את העסק, במקרים בהם העסק גדל וצומח במהירות, עקב ייעוץ עסקי נכון ושינוי התנהלות העסק על ידי עין בוחנת (היועץ העסקי) למיקסום הכנסות העסק.

בנימה אישית: אצלנו בחברת מינוף עסקי הלקוחות שלנו מקבלים מעטפת מלאה לכל צרכיו של העסק, וזאת על מנת להוביל את הלקוחות שלנו לחופש כלכלי אמיתי. בין שירותי החברה תמצאו כמובן ייעוץ עסקי ברמה הגבוהה ביות אולם גם שירותים פיננסיים למיקסום הכסף שלכם, סיוע בנושא הנהלת החשבונות שלכם וראיית חשבון, מענה לכל הצרכים המשפטיים של העסק כגון, הכנת מסמכים והסכמים משפטיים, פתיחת חברה בע"מ או שותפות, סיוע משפטי במקרה של תביעות וייצוג משפטי בבית המשפט. בנוסף תמצאו אצלנו אולפני צילום ליצירת קורסים דיגיטליים, צילומי תדמית, צילום סרטוני שיווק, פודקאסטים ועוד. כמו כן יש לנו מחלקת יחסי ציבור לכל נושא התדמית שלכם, סטודיו למיתוג ברמה הגבוהה ביותר, הוצאה לאור, בית דפוס, חלל משרדים להשכרה ואפשרויות מינוף לכסף שלכם הכולל גם השקעות נדל"ן והשקעות אלטרנטיביות – כאשר הכל מפוקח על ידינו כך שכל מחלקות העסק, הצפי להכנסות ותזרים המזומנים מנוהל במקום אחד, כאשר כולם מדברים את אותה שפה ועובדים על פי אותה התכנית בסנכרון מושלם.

  1. בחרו יועץ עסקי שנמצא בחופש כלכלי כדי שידע להוביל גם אתכם לחופש כלכלי

חופש כלכלי הוא היעד הסופי של כל בעל עסק. כולנו רוצים להגיע לשם אולם לעתים אנשים בוחרים יועץ עסקי אשר לא נמצא בחופש כלכלי ולכן, הוא לא ידע להוביל אתכם לשם. כדי להגיע לחופש כלכלי עליכם לבחור יועץ עסקי שכבר נמצא בחופש כלכלי ועדיין עובד בתחום הייעוץ כיוון שהוא נהנה מהעבודה עם האנשים שאותם הוא מלווה, ולא להתפשר על יועץ עסקי בתחילת דרכו שעדיין נאבק

  1. בחרו יועץ עסקי שאתם מתחברים אליו, לערכים שלו ולשיטת העבודה שלו.

לא כל יועץ עסקי מתאים לכם. חשוב שיהיה לכם חיבור אישי ליועץ ולערכים ולשיטת העבודה שלו. תיאום ציפיות זה הוא דבר חשוב ביותר להצלחת תהליך העבודה. אתם צריכים להחליט האם אתם מוכנים לעשות כל מה שצריך לעשות כדי להפוך להיות מקצוענים כמו היועץ העסקי שמלווה אתכם או שמא אתם רוצים שהוא יתאים את עצמו אליכם. אז חשוב שתחליטו עם עצמכם מה חשוב לכם בתחילת התהליך כדי לבדוק האם ישנה התאמה ביניכם לבין היועץ העסקי.

אהבתם? שתפו את הפוסט

Facebook
Twitter
Pinterest
LinkedIn

אהבתם את המאמר? שתפו אותו עם אנשים שחשובים לך כדי שגם הם יוכלו להגיע לחופש כלכלי

כתבות ומאמרים נוספים
בנושא חופש כלכלי

רבי המכר שיסייעו לכם להתפתח,
להגדיל הכנסות ולבנות חופש כלכלי

קודם
הבא

הירשמו לרשימת הדיוור שלי

וקבלו עידכונים שוטפים על ארועים ופעילויות ייחודיות ישירות אליכם למייל

הצטרפו אלי בפייסבוק

On Key

פוסטים נוספים שיעניינו אותך​

הספר: לעולם לא לוותר

הספר 'לעולם לא לוותר' הינו ספר מסדרת ספרים גדולה בנושא השקעות נדלן, ספרי השקעות, ספרי עסקים וספרי התפתחות אישית מאת עמית אופיר הספר עוסק בהצבת

הספר: 'לחלום ולהגשים'

הספר 'לחלום ולהגשים' הינו ספר מסדרת ספרים גדולה בנושא השקעות נדלן, ספרי השקעות, ספרי עסקים וספרי התפתחות אישית מאת עמית אופיר הספר עוסק במיומנות הגשמת

הספר: להילחם על האושר

הספר 'להילחם על האושר' הינו ספר מסדרת ספרים גדולה בנושא השקעות נדלן, ספרי השקעות, ספרי עסקים וספרי התפתחות אישית מאת עמית אופיר הספר עוסק בהצבת

הספר כנגד כל הסיכויים

הספר כנגד כל הסיכויים הינו ספר מסדרת ספרים גדולה בנושא השקעות נדלן, ספרי השקעות, ספרי עסקים וספרי התפתחות אישית מאת עמית אופיר הספר עוסק בהצבת

דילוג לתוכן