ייעוץ לבעלי עסקים שרוצים לבנות לעצמם שם של מומחים – איך להוציא לאור ספר מצליח

תכנית שיווק לבעלי עסקים והדרך לבנות את עצמכם כמותג מוביל בנישה שלכם – מתחיל בכתיבת ספר מומחיות בתחום הידע שלכם

אם אתם בעלי עסקים בעלי ידע ומומחיות, אבל זה לא מספיק לכם ואתם שואפים להיות בין ה 5% בתחום של הנישה שלכם אתם חייבים להבין שאחד הכלים הכי עוצמתיים בבניית אוטוריטה הוא כתיבת ספר אוטוריטה. כזה שמציג אתכם בצורה רצינית ומקצועית. בידקו סביבכם ותראו שאין אדם מצליח ממש שאין לא ספר או סדרת ספרים המספרת את סיפורו. רוצים להוביל? התייחסו לעצמכם כאל מותגי על והתחילו מכתיבת ספר שמציג אתכם כמומחים. עבור רוב האנשים כתיבת ספר אינה דבר שטבעי להם – ולכן יצרנו עבורכם מסלול ליווי וכתיבת צללים כך שהספר שלכם אשר יצא לאור יהיה כזה שלא כתבתם בו מילה אחת – אבל הוא מספר את הסיפור שלכם במדויק ובצורה מקצועית. הוצאת רב מכר בשילוב של חברת מינוף עסקי, תוביל אתכם שלב אחר שלב כדי לסייע לכם בכתיבת הספר רב המכר הבא!

על מנת להוציא ספר לאור כדאי להכיר את כל האפשרויות שבהן ניתן להתקדם בעולם הספרים. זכור כי לכל מסלול יתרונות וחסרונות. בעוד שמסלול אחד ישרת מעולה אדם אחד, הוא יכול לעכב אדם אחר ולהיות לו לרועץ. לכן לפני שאתה בוחר לך מסלול כדאי לדעת מה תרוויח ממנו, מה תפסיד ומה הם הדברים שלהם אתה זקוק. אנסה להרחיב על כך בפרק זה, אולם כיוון שמדובר בקריירה שלך ובטעויות שלא תמיד ניתן לתקן, אני ממליץ לך מאוד להתייעץ עם מומחה בתחום ולחסוך זמן יקר, כסף רב ובמקרים מסוימים מפחי נפש. בסופו של דבר מדובר ביצירה שיצרת ולא תרצה שמישהו ישתלט עליה, ייקח בעלות מצד אחד ומהצד האחר לא יבצע את העבודה כדי לקדם, להפיץ ולמכור אותה בכל הכוח, נכון? אני מציין זאת מניסיוני האישי לאחר שעבדתי עם עשרות הוצאות לאור, עם מפיקים, עם חברות הפצה ועם זכיינים שונים. בנושא זה אני מדבר בהרחבה בספרי "איך להוציא ספר רב מכר לאור?", ומשום שנושא זה חשוב, אני מציג אותו גם בספר זה, אף שמדובר בהצצה בלבד. זכור כי כדי שתוכל למכור מיליון ספרים אסור לאפשר לאף אחד לעכב אותך בדרך. שאל את עצמך: האם הסכם זה מעכב אותי או עוזר לי להתקדם? סביר להניח שלא תדע את התשובה, לכן נסה ליצור סעיפי יציאה מכל חוזה ומכל הסכם שעליו תחתום.

התכנית השיווקית שלנו היא שנתעמק במסלולים השונים של הוצאת ספר, על מנת שנכיר את המסלול השלם בהוצאתו לאור, עוד לפני שנעשה זאת בפועל, זוכרים את הספר 'חשוב והתעשר?' אתם בטח מבינים שניסו לכתוב גם ספר אחר שנקרא 'התעשר ואז תחשוב' אבל זה לא עבד!

רצוי לחשוב ולתכנן לפני שנתחיל בעבודה הקשה כדי שהמאמץ ישתלם לנו

רק לאחר שנדע מה הצרכים שלנו ננסה להבין מה הם היתרונות והחסרונות בכל אחד מהמסלולים כדי שנוכל לבחור את המסלול הטוב ביותר עבורך:

1. הפצת הספר ומכירתו

רוב האנשים אינם יודעים כי כדי ליצור ספר צריך להתחיל את כל הפרויקט ברוורס ולתכנן אותו מהסוף להתחלה. צורת חשיבה זו תעזור לך לחסוך הרבה מאוד כסף, זמן ומפחי נפש. יכול להיות שתכתוב ספר ובו פוטנציאל מבטיח להיות רב מכר עולמי, אולם ללא מערכת הפצה יעילה הוא לא יימכר כלל. לכן אני ממליץ לך להשקיע זמן בבניית מערך ההפצה בצורה המיטבית ביותר ורק לאחר מכן להתחיל ביצירת הספר שיתאים למערך ההפצה שתבנה. בהמשך הספר נדבר על בניית מערך הפצה לספרים שיוכל לעזור לך למכור יותר עותקים.

2. הדפסת הספר

תהליך ההדפסה צריך להיעשות במקצועיות ובצורה מבוקרת כדי לקבל מוצר איכותי. ישנן דרכים שונות להדפסה וכדאי להתחיל את שלבי העיצוב רק לאחר שאתה יודע את עלויות הספר ואת הדרישות העיצוביות מבית הדפוס. אחת הטעויות הגדולות שנעשות אצל כותבים חדשים היא שהם כבר התחילו את שלב האיורים ואף שילמו למאייר, אך עדיין לא קבעו את גודל הספר ואת הפורמט שלו. דמיין לעצמך שהכנת איורים בגודל מסוים וכעת מתברר לך שפורמט הספר שחשבת עליו אינו כלכלי ואם תחליט להדפיס בפורמט המוזל תוכל לחסוך כסף רב, ולכן עליך לשנות את האיורים כדי להתאימם לעמודי הספר. טעויות כאלה נפוצות במיוחד בפרויקט הראשון ולכן כדאי לעשות את הדברים בסדר הנכון.

3. השלבים של יצירת הספר

כעת, כשאתה כבר יודע את כל הנתונים, הגיע הזמן להתחיל לכתוב, לעצב ולהפיק את הספר. היות שסוגי הספרים רבים ושונים וכל ספר נראה אחר, יש צורך בשלבים שונים, אולם כאן מפורטים רוב השלבים ליצירת ספר משלב הרעיון ועד שלב הביצוע:

1. כתיבת הספר
2. איורים
3. ארגון החומרים
4. עריכת לשון
5. עריכת סגנון
6. הגהה
7. חריזה
8. תרגום
9. עיצוב ועימוד
10. כל שלבי יצירת הכריכה

עכשיו, כשאתה יודע מה הם שלבי העבודה, יש לבחון בהתאם לצרכים שלך את המסלול המיטבי כדי להתקדם בפרויקט כך שישרת אותך בצורה הטובה ביותר:

1. הוצאות לאור

המסלול הראשון שתוכל להיעזר בו כדי למכור יותר ספרים הוא הוצאות לאור. זה המסלול המתבקש ביותר, אולם על מנת להחליט אם אתה זקוק לו, כדאי להבין מה זו הוצאה לאור, מה תפקידה ואלו דברים היא אמורה לספק לך. חשוב לזכור כי הוצאות לאור הן עסק כלכלי לכל דבר ועניין. הוצאות לאור נוצרו כדי להרוויח והן אינן מוציאות לאור ספרים כדי להפסיד כסף. לכל הוצאה לאור יש אג'נדה משלה ותכנית עסקית שעל פיה היא תוכל להיות רווחית ביותר.

על כן צריך להבין ממה הוצאות לאור מרוויחות כסף.

נתון זה חשוב משום שהוצאת ספר לאור מַפ֭גישה מצד אחד בית עסק שמטרתו להרוויח ומהצד האחר אדם בעל חלום שרוצה להוציא את יצירתו לאור ולרוב אינו יודע לְמה הוא נכנס, אינו יודע מה לשאול ומה חשוב. לפיכך מערכת יחסים זו עלולה להיות בעייתית ביותר ולגרום אכזבות גדולות וניפוץ חלומו של הסופר. הוצאות לאור יודעות להשתמש בנתון זה לטובתן, בייחוד כשהן מעוניינות לעשות עסקים עם הכותב. חשוב לדעת לשאול את השאלות הנכונות כדי לדעת שאתה נכנס לעסקה עם הוצאה לאור שיודעת למכור את הספרים שלה, אינה מוכרת לך את הפנטזיה שלך ואינה מספקת את הנתונים החשובים. הנה רק כמה מהשאלות שכדאי לשאול הוצאה לאור לפני שתחליט לעבוד אִתה:

1. כמה ספרים היא מוכרת בשנה בסך הכול?
2. כמה ספרים יש לה? וכמה היא מוכרת מכל כותר?
3. האם יש ספרים שלה שלא נמכרים היטב?
4. כמה ספרים רבי מכר יש לה והאם זה קרה בזכותה?
5. כמה ספרים נראה לה שיוכלו למכור מהספר שלך?
(בקשו שיסבירו לכם צעד אחר צעד איך זה עומד לקרות)

סביר להניח כי כשתתחיל לשאול את השאלות הנכונות האדם שיושב מולך ומקרין ביטחון עצמי גבוה יתחיל להתפתל ולהשיב לך תשובות עמומות. לרוב הוא יאמר לך שאינו יכול להתחייב, שלא ניתן לקבוע את כמות המכירות עד שלא מתחילים ומנסים. צא מנקודת הנחה שההוצאה לאור יודעת בוודאות שמהעסקה אִתך היא לא מתכוונת להפסיד כסף ולכן כדאי שתתחיל לחתור להבנת המודל העסקי שלה, כיוון שאם היא לא יודעת כמה ספרים היא תמכור כנראה שאת הרווח שלה היא מתכוונת לעשות ממך ומהסיכון שתיקח על עצמך. יש להניח שההוצאה לאור תחמיא לך, תאמר לך שיש לך כישרון גדול והיא מאמינה בך ובספר שלך העומד להצליח. בסופו של דבר הנקודה החשובה ביותר להוצאה לאור היא הרצון להרוויח כסף. אם תבין את המודל העסקי של ההוצאה לאור, יהיה לך קל יותר להחליט איך לפעול.

אף שנראה שכל ההוצאות לאור עובדות באותה הדרך, כדאי לחלק אותן לשני סוגים עיקריים:

א. הוצאות לאור קטנות

הוצאות לאור קטנות משמשות בדרך כלל חברות הפקה והן יציעו את ניסיונן בהוצאה לאור ואת כל אנשי המקצוע העוסקים בהפקת ספרים. לרוב, הוצאות לאור אלה בודקות פחות את איכות הספרים שהן מוציאות ורואות בעסק שלהן בית הפקה לספרים עבור סופרים שמחפשים להפיק את הספר במקצועיות ובלי לחשוב על שלבי מכירת הספר. כיוון שהן מנוסות בתהליך זה, סביר להניח שהן יוכלו לנהל אותו טוב יותר מאדם שאין לו ניסיון קודם ביצירת ספרים, אולם אין ודאות שהספר יופק ויימכר בהמשך הדרך. בנוסף, הוצאות לאור מסוג זה עשויות להציע לך שירותים נוספים כגון יחסי ציבור, שיווק והפצה. בדרך כלל הוצאות לאור קטנות ידרשו תשלום עבור השירותים והניסיון בתחום כתיבת ספרים והפקתם.

יתרונות:

א. קל יותר לחתום על הסכם עם הוצאה לאור קטנה.
ב. קל יותר לנהל משא ומתן על תנאי ההסכם.
ג. קל יותר להשאיר את זכויות היוצרים וההפצה אצלך ולהישאר בשליטה על מערך ההפצה של הספר.
ד. עבודה עם גוף מנוסה שיודע להפיק את הספר במקצועיות.

חסרונות:

א. עלות הספר יקרה.
ב. זמן הפקת הספר ארוך ביותר.
ג. להוצאה לאור קטנה אין כוח הפצה.
ד. להוצאה לאור קטנה יש פחות נוכחות בחנויות.
ה. להוצאה לאור קטנה יש פחות כלים למכירת הספר שלך.
ו. סיכוי להפסד כלכלי מההוצאה לאור של הספר.
ז. למו"ל אין מוטיבציה רבה "לדחוף" ולקדם את הספר שלך.

מה תרוויח ממסלול זה?

א. יוקרה ואוטוריטה: תוכל לומר שהספר שלך יצא לאור בהוצאה לאור.
ב. איכות המוצר: תוכל להיעזר בידע המקצועי של ההוצאה (לא תמיד להוצאה לאור יש ידע מקצועי זה).
ג. נוחיות: תוכל לקבל את כל השירותים במקום אחד.
ד. מודל רווח: ראשית, תוכל לקבל את מלאי הספרים ולמכור באופן עצמאי. שנית, סביר להניח שתרוויח יותר אחוזים ממכירת כל ספר שנמכר על ידי המו"ל.
ה. שיווק והפצה: הספר יהיה זמין לאנשים בחנויות הספרים בפריסה ארצית.

מה עוד חשוב לדעת?

א. כדאי להגדיר היטב את נושא הזכויות על הספר.
ב. כדאי להגדיר באיזה מחיר תוכל לרכוש את הספר.
ג. כדאי להגדיר את גבולות ההסכם, את מועד סיומו, את ההתחייבות בין הצדדים ואת הפעולות שהמו"ל יבצע כדי לקדם את מכירת הספר.

ב. הוצאות לאור גדולות

הוצאות לאור גדולות בדרך כלל מקפידות יותר על איכות הספרים שהן מוציאות ופועלות יותר כעסק שעיקר עבודתו הוא בחירת ספרים איכותיים ורבי מכר, הוצאתם לאור ומכירתם כמה שיותר. כמובן שגם הוצאות ספרים אלה מעסיקות את כל אנשי המקצוע הדרושים להפקת ספרים. גם הן מנוסות בתהליך זה ויוכלו לנהל אותו ביעילות, יותר ממי שאין לו ניסיון קודם ביצירת ספרים וכמובן שגם להן יש חברת יחסי ציבור וערוצי שיווק והפצה. לרוב, הוצאות לאור גדולות משלמות את עלויות הפקת הספר. כדאי לדעת כי מקצתן יחזירו לך את התשלום בעבור האיורים אם אתה עצמך שילמת עבורם למאייר. בתמורה לזאת, נהוג שהמחבר יקבל תמלוגים עבור הספרים שנמכרים. המודל העסקי בינך ובין ההוצאה נתון לשינוי ותלוי במשא ומתן. הגורמים המשפיעים על המשא ומתן הם: א) אם כבר הוצאת לאור ספרים; ב) אם הספר העכשווי הוא כבר רב מכר; ג) אם יש לך רעיונות כיצד לקדם את הספר בעצמך ולהיות מעורב בתהליך הפצת הספר, כמו הופעות בתכניות טלוויזיה, ראיונות ברדיו, הרצאות, הקראות או שעת סיפור. ככול שתהיה מעורב יותר בהפקת הספר כן תוכל לדרוש יותר בשלב המשא ומתן.

יתרונות:

א. אין צורך להשקיע בעלות הספר.
ב. סיכון נמוך יותר להפסד כספי מהספר.
ג. להוצאה לאור גדולה יש אפשרויות הפצה.
ד. להוצאה לאור גדולה יש יותר נוכחות בחנויות.
ה. להוצאה לאור גדולה יש יותר כלים למכור את הספר שלך.

חסרונות:

א. קשה יותר לחתום על הסכם עם הוצאה לאור גדולה.
ב. קשה יותר לנהל משא ומתן על תנאי ההסכם.
ג. קשה יותר להשאיר את זכויות היוצרים ואת ההפצה אצלך ולהישאר בשליטה על מערך ההפצה של הספר.
ד. זמן הפקת הספר ארוך ביותר.
ה. להוצאה לאור גדולה יש ספרים רבים והספר שלך עלול להיבלע בין כולם.
ו. הוצאה לאור גדולה בדרך כלל נוקשה יותר ולעתים נדרשת גמישות כדי לסגור את העסקה ולקדם את הספר.

מה הרווח שלך ממסלול זה?

א. יוקרה ואוטוריטה: תוכל לומר שהספר שלך יצא לאור בהוצאה לאור גדולה.
ב. איכות המוצר: תוכל להיעזר בידע המקצועי של ההוצאה להפקת הספר.
ג. נוחיות: תוכל לקבל את כל השירותים במקום אחד.
ד. מודל רווח: תוכל לרכוש את הספר בהתאם לצרכים שלך ולא להשקיע במלאי גדול.
ה. שיווק והפצה: הספר יהיה זמין לאנשים בחנויות הספרים בפריסה ארצית.

מה עוד חשוב לדעת?

א. כדאי להגדיר היטב את נושא הזכויות על הספר.
ב. כדאי לסכם באיזה מחיר תוכל לרכוש את הספר.
ג. כדאי לסכם מראש האם הפעילות היא רק בארץ או גם בעולם.

  • הוצאה לאור עצמית

הוצאה לאור עצמית היא אפשרות נוספת שכדאי לקחת בחשבון. בעידן הדיגיטלי והטכנולוגי שבו אנו חיים הוצאת ספר לאור אינה משימה מורכבת מדי ויש לה יתרונות רבים. את פעולת ההפקה כדאי לעשות בעזרת ייעוץ של איש מקצוע משום שיש שיקולים רבים שיכולים לקבוע האם הספר יצליח או ייכשל. שיקול התמחור, שיקולים של עובי הנייר, סוג הכריכה ועיצובה, פורמט הספר, כמות העותקים, מחיר ליחידה ועוד שיקולים רבים ומהותיים. הוצאה עצמית עשויה לאפשר לך עצמאות וחוסר תלות במו"ל כלשהו כך שתוכל לפעול במקצת המקרים בצורה יעילה  ורווחית יותר, אם תכיר את הצעדים הנכונים שצריך לעשות. הנה כמה מהנתונים שחשוב לשים לב אליהם אם שוקלים מסלול זה.

יתרונות:

  • עלות הספר נמוכה.
  • חופש לקדם את הספר כראות עיניך.
  • אפשרות לעבוד ישירות מול חברת ההפצה.
  • זכויות הספר נשארות במלואן שלך.

חסרונות:

  • יש צורך באיש מקצוע מנוסה בשלב הפקת הספר.
  • יש צורך לבנות תכנית הפצה מסודרת ומקצועית.

מה הרווח שלך ממסלול זה?

  • יוקרה ואוטוריטה: תוכל לומר שהספר שלך יצא לאור.
  • איכות המוצר: תוכל להיעזר בידע המקצועי של מפיק מקצועי להפקת הספר.
  • נוחיות: כדי לחסוך בעלויות תעשה את התהליך בעצמך.
  • מודל רווח: ראשית, תוכל לרכוש את הספר בהתאם לצרכים שלך ולא להשקיע במלאי גדול. שנית, כל הרווח מהספר יהיה שלך.
  • שיווק והפצה: הספר יהיה זמין לאנשים בחנויות הספרים בפריסה ארצית בהתאם לשיקול דעתך.

מה עוד חשוב לדעת?

  • כדאי להגדיר היטב את תכנית הפעולה.
  • כדאי לדעת מתי רצוי שתפנה להוצאה לאור.
  • כדאי לדעת איך לנהל משא ומתן עם מו"ל לאחר שהספר יצא לאור.
  • סוכנים ספרותיים

תפקידם של הסוכנים הספרותיים הוא לייצג סופרים מול הוצאות לאור. שיתוף פעולה עם סוכן ספרותי עשויה להגדיל את הסיכוי למצוא הוצאה לאור שתהיה מוכנה להוציא לאור את הספר שלך משום שמצד אחד הם יודעים מה מחפשות ההוצאות לאור ומהצד האחר הם יוכלו לבחון האם כדאי לערוך שינויים כלשהם בספר שלך לפני שיציגו אותו בפני הוצאות לאור. שיתוף פעולה זה לרוב אינו כרוך בתשלום מראש. ההסכם עם הסוכנים הספרותיים נעשה על בסיס עמלות של עסקאות שנחתמו, ולמרות זאת כדאי לזכור כי החלטה לעבוד עם סוכן כלשהו מחייבת אותך בבלעדיות ולכן כדאי לבחור את הסוכן הטוב ביותר שתצליח למצוא, אם לא – אתה מסתכן בבזבוז זמן יקר. בנוסף, קח בחשבון שלעתים יש הזדמנות אחת להציג ספר להוצאה לאור, ולכן כדאי שהסוכן שמייצג אותך ייצג אותך בצורה הטובה ביותר. לעתים ייצוג חובבני עלול להחמיץ את ההזדמנות הבאה ולכן כדאי לעשות זאת בפעם הראשונה.

 

כעת, לאחר שעברנו על כל האפשרויות להוצאה לאור של ספרים אני רוצה לתת מענה לשאלה מה הוצאות לאור מחפשות בספרים שלהם וממה הן מרוויחות הכי הרבה כסף?

ובכן, הוצאות לאור מרוויחות כסף משלושה ערוצי פעילות מרכזיים והם:

  1. מכירת ספרים.
  2. מכירת זכויות הפצה של ספרים רבי מכר.
  3. תשלומים שמשלם המחבר על הוצאת הספר לאור.

בוא ננסה להבין מה עומד מאחורי הקלעים של עולם הספרים והמוציאים לאור. כידוע, מבין כל הספרים שיוצאים לאור רק חלק קטן באמת מצליח להימכר. בסיסו של עיקרון זה ידוע בשם "חוק ה- 80-20" של הכלכלן האיטלקי וילפרדו פארטו שקבע כי התפלגות המאמץ והתפוקה של תופעות רבות מתחלקות בערכים של 80-20. כלומר 80 אחוז מההשקעה שלנו מייצר 20 אחוז מהתוצאות ולהפך, 20 אחוז מההשקעה שלנו מייצר 80 אחוז מהתוצאות.

לפיכך רוב הספרים אינם רווחיים עבור ההוצאות לאור ולכן הספרים היחידים שבהם הוצאות לאור מוכנות ומעוניינות להשקיע הם ספרים רבי מכר או כאלו עם הפוטנציאל הגדול ביותר להפוך לרבי מכר, לדוגמה, ספרים של ידוענים, של מומחים בעלי השפעה גדולה ורבי מכר מוכחים שכבר נמכרים בעולם וכעת מוצעים לרכישת זכויות הפצתם במדינות שונות (סעיף 2).

מעיון בנתונים אלו תוכל להסיק שההוצאות לאור הבינו שיהיה  להן קל יותר להרוויח כסף מהפקת ספרים ליוצרים שאינם מוכרים מאשר למכור את ספריהם. עקב זאת יש לך שתי אפשרויות מרכזיות:

האחת – לשלם ביוקר על הפקת הספר והוצאתו לאור על ידי הוצאה לאור. אם בחרת באפשרות זו עליך לקחת בחשבון שרוב הסיכויים שהספר לא יימכר ולא יחזיר את ההשקעה העצומה שהשקעת. כדי למכור אותו יהיה עליך לעשות זאת בעצמך ולקחת חלק פעיל בתהליך המכירה. במקרה זה גם שילמת כסף רב על הוצאת הספר לאור וגם לא קיבלת את התמורה שרצית לקבל מהמו"ל שאִתו בחרת לעבוד ותוכל להסיק כי אין לך צורך כלל בהוצאה לאור.

האפשרות השנייה היא האסטרטגיה שלי שאני מכנה אותה "תורת הספירלה", שפירושה לייצר הישג בלתי מעורער ורק לאחר מכן לפנות להוצאה לאור רלוונטית ולמכור לה את זכויות ההפצה שלו. למשל להפיק ספר שיצליח ויכבוש את רשימות רבי המכר ועם הישג זה לייצר ביקוש לספר.

ובכן, כל זה טוב יפה, אבל כעת ישנה שאלה אחת שעליה יש לענות! וזו שאלת השאלות: איך עושים את זה? איך יוצרים  רב מכר?

אהבתם? שתפו את הפוסט

שיתוף ב facebook
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב twitter
שיתוף ב email

הירשמו לרשימת הדיוור שלי

וקבלו עידכונים שוטפים על ארועים ופעילויות ייחודיות ישירות אליכם למייל

פוסטים נוספים שיעניינו אותך

כך תשיגו את היעדים שלכם

אם אתם רוצים להכניס 1,000,000 ש"ח בשנת 2020 אל תפספסו!! בכל פוסט / תכתובת אני נוגע ומטפל בערוץ אחר מבין 6 הערוצים שצריך עבור בניית

© כל הזכויות שמורות לעמית אופיר , חברת "מינוף עסקי"